5 مزایا و معایب بازی های رایانه ای

مزایا و معایب بازی های رایانه ای

5 مزایا و معایب بازی های رایانه ای 

کامپیوترها و گوشی هایی که امروزه از آنها استفاده می کنیم قادر به پردازش وظایف مختلف هستند. به عنوان مثال، بازی های ویدئویی برای اجرا بر روی کامپیوتر طراحی شده اند. ما نمی توانیم انکار کنیم که بازی های رایانه ای بخشی از زندگی بسیاری از کودکان شده است.

به غیر از کنسول ها و تلفن های هوشمند، رایانه ها گزینه ای محبوب برای گیمرها هستند. به خصوص، برای کسانی که نیاز به تجربه بازی های سطح بالا دارند.

اگرچه بازی های رایانه ای توسط جامعه مدرن ما نادیده گرفته میشود، اما هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که معتقدند این بازی ها سودمند هستند. در واقع مشابه معایب بازی های رایانه ای، دارای مزایایی نیز می باشند. قبل از اینکه کودکان شروع به بازی های رایانه ای کنند، توصیه می شود مزایا و معایب آن را بدانید.

در این مقاله، 5 مزایا و معایب بازی های رایانه ای را فهرست می کنیم. در پایان این پست با مزایا و معایب بازی های رایانه ای آشنا خواهید شد.

بیاید شروع کنیم،

مزایای بازی های رایانه ای

  1. افزایش تمرکز

یکی از مزایای قابل توجه بازی های رایانه ای این است که تمرکز و توجه افراد را تا حد زیادی بهبود می بخشد. بازی‌های ویدیویی به سطوح مختلفی مجهز هستند که هر کدام دارای چالش‌های رقابتی هستند. برای تکمیل این سطوح، بازیکنان باید مهارت‌های توجه فوق‌العاده‌ای داشته باشند که برای زندگی روزمره نیز قابل استفاده است.

  1. مهارت های تحلیلی

بازی های رایانه ای فقط فشار دادن دکمه ها نیستند. برخی از بازی های ویدئویی برای حل مسائل به مهارت های تحلیلی بالایی نیاز دارند. این به کودکان کمک می کند تا مهارت های تفکر منطقی خود را بهبود ببخشند که در آینده نیز در زندگی واقعی خود به کار خواهند گرفت.

  1. کاهش استرس

تحقیقات نشان داده است که انجام بازی های کامپیوتری می تواند به طور موثر استرس را از بین ببرد. این یک شکل آشکار از سرگرمی است. هنگام انجام بازی های رایانه ای، هورمونی به نام دوپامین از مغز ترشح می شود که باعث ایجاد احساس شادی می شود. نه تنها کودکان، حتی بزرگسالانی که تحت فشار کار هستند نیز می توانند با انجام بازی های رایانه ای بر استرس غلبه کنند.

  1. هماهنگی تیمی

برخی از بازی های آنلاین و بازی های چندنفره نیاز به هماهنگی تیمی برای رسیدن به یک هدف دارند. بازیکن با کمک اینترنت و میکروفون می تواند به طور موثر با سایر همسالان در سراسر جهان ارتباط برقرار کند.

این نه تنها یک فرد را به بازیکن تیمی بهتری تبدیل می کند، بلکه می تواند دوستی های جدیدی را در مرزهای مختلف ایجاد کند. بنابراین، کودکان اهمیت کار گروهی و همکاری را خواهند دانست.

  1. تصمیم گیری

برای پیشبرد ماموریت ها در یک بازی کامپیوتری، بازیکنان باید تصمیمات خود را در چند ثانیه اتخاذ کنند. این امر حضور مهارت های ذهنی در مغز ما برای تصمیم گیری سریع را افزایش می دهد. برای این منظور، بازی‌های تمرینی مغزی طراحی شده‌اند که با اشکال مختلف همراه است.

معایب بازی های رایانه ای

  1. اعتیادآور بودن

انجام مداوم بازی های رایانه ای به جای در نظر گرفتن کارهای دیگر می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. افراد بدون کنترل خود اغلب بیش از حد به بازی های رایانه ای اعتیاد پیدا میکنند. به خصوص، کودکان تمایل دارند بدون اولویت دادن به آموزش، بیشتر بر روی بازی تمرکز کنند. ساعت‌های صرف شده در بازی‌ها می‌تواند برای انجام کاری سازنده استفاده شود.

  1. اجتماعی نشدن

اهمیت دادن بیش از حد به بازی های رایانه ای ممکن است شما را از اطرافیان دور کند. آنها ممکن است نتوانند زمان کافی را با دوستان و اقوام نزدیک خود بگذرانند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که برای فعالیت های دیگر وقت اختصاص ندهند.

با این حال، این در مورد بازی های آنلاین صدق نمیکند. بازی‌های آنلاین به بازیکنان کمک می‌کنند تا با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند.

  1. مسائل روانی

برخی از بازی‌ها امروزه خشونت بیش از حد را ترویج می‌کنند که می‌تواند کودک را پرخاشگرتر کند.

  1. تأثیرات تحصیلی

در حالی که ثابت شده است که انجام بازی های رایانه ای مهارت های تمرکز و تصمیم گیری را بهبود می بخشد، اما می تواند تهدیدی برای مطالعات باشد. علاقه بیشتر دانش‌آموزان به بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند تأثیرات جدی بر تحصیل آنها بگذارد. بسیاری از آنها نمی توانند به سادگی از بازی های رایانه ای بیرون بیایند زیرا قبلاً به آن معتاد شده اند.

  1. نگرانی های سلامتی

به جز حرکات دست، بازی های رایانه ای کاملاً فاقد هرگونه فعالیت بدنی هستند.

نشستن طولانی مدت جلوی کامپیوتر نیز می تواند به چاقی کمک کند. و همچنین خیره شدن مداوم به صفحه کامپیوتر منجر به فشارهای جدی چشم می شود که یکی از دلایل کم خوابی نیز می باشد. همچنین دردهای گردن و شانه نیز از موارد دیگر هستند.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم مزایا و معایب بازی های ویدیویی را در نظر بگیریم و در کفه ترازو قرار بدهیم چیزی که مسلم است مزایای انجام این بازیها به مراتب بیشتر از معایب آن است. نکته کلیدی این مسئله ایجاد تعادل و عدم افراط است. برای مثال به فرزند خود یادآوری کنید که روزانه بیش از دوساعت بازی نکند. همچنین در انتخاب نوع بازی فرزند خود دقت کنید. بازی انتخاب شده باید با رده سنی کودک شما همخوانی داشته باشد.

اگر بتوانید زمان و نوع بازی فرزند خود را مدیریت کنید انجام بازیهای رایانه ایی برای او بسیار مفید وهیجان انگیز خواهد بود.

منبع: تیم تولید محتوای دلیها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error:
Scroll to Top